Leta i den här bloggen

Summa sidvisningar

06 oktober, 2011

Dikter

DIKTER

LITEN KÄRLEKSDIKT
Kom till mig när natten tiger still. Tag mig, värm mig, håll mig när, tätt intill. Låt mig känna rytmen från ditt hjärtats slag, känna pulsarna som bränna, utplåna mitt jag. För mig till vår himmel i molnslöjors skymd. Sammangjutna skall vi sväva i lycksalighetens rymd.
Ethel Törander




LÄNGTAR EFTER DIG
I hjärtat finns ett rum som bara är för dig. Och var jag än tar plats så finns du här hos mig. Jag hör din varma röst som inspelad musik. Jag lyssnar om igen för den är helt unik. I mörker och i ljus ditt ansikte jag ser. Ur minnet tar jag fram de bilder där du ler. Men bland allt du är för mig finns något svårt att bära - min längtan efter dig när jag inte har dig nära.
Siv Andersson




TÄNKER PÅ DIG
När dagen är tung och livet känns kallt är det svårt att se en mening med allt. Så ensamt det är att bära en sorg. Men bördan kan lätta med andras försorg. För tankar kan värma och ord göra gott. En blick kan berätta att någon förstått... Så känn att du har ett stöd här i mig. För det ska du veta Jag tänker på dig.
Siv Andersson




EN VÄN
En vän kan bejaka och skärpa alla sinnen. Hon delar gärna tankar, drömmar och minnen. Hon lyssnar och besvarar och vågar alltid fråga. Och när du är rädd kan hon få dig att våga. Hon står vid din sida när livet är hårt. Och hon får dig att skratta åt det som varit svårt. En vän bryr sig om dig för hon har dig kär. Och hon älskar att se dig precis som du är.
Siv Andersson




TÄNKER PÅ DIG
Det finns så mycket du inte kan se. Som tanken på dig kan få mig att le. Det finns så mycket du inte fått höra. Så mycket jag vill att vi ska göra. Det finns så mycket med dig som är bra. När jag tänker på dig så blir jag glad. En vän som du är värd så mycket för mig!
Tricia Harrison



TILL EN VÄN
Du är samtliga färger på livets palett och när något känns fel vänder du det rätt. Du kan sången och texten i all min musik och för mig är du alltid speciell och unik. Du har blivit en vän jag kan lita på den som gärna är kvar när de andra vill gå. Jag önskar dig enbart lycka i livet och ber dig att inte ta allting för givet. Men en sak är säker, det lovar jag dig att alltid ska Du vara vännen för mig.
Carol Rush

                                       
  








Det finns något i en kram.
Den värmer om hjärtat, den välkomnar oss hem.
Den gör det lättare att skiljas åt.
En kram är ett sätt att dela glädje och sorg
eller ett sätt för en vän att visa att dom gillar dig för att du är du.
Kramar är till för alla som vi bryr oss om.
Från mormor till din granne eller din nallebjörn.
En kram är något fantastiskt.
Den är det perfekta sättet att visa något.
Att visa kärlek som är svår att uttrycka i ord.
Det är underligt vad en kram kan göra för välbefinnandet.
Den fungerar överallt och på alla språk.
Kramar behöver ingen utrustning, reservdelar eller batterier...
Öppna bara dina armar och ditt hjärta.
Vetenskapen säger att kramar är ett
Kommunikationssätt...
För kramar kan säga mer än ord....
Och det bästa - Du kan inte ge en kram
utan att samtidigt få en tillbaka...







HUNDENS BÖN
Jag lever i ungefär 15 år
Varje gång du lämnar mig betyder sorg för mig.
Ge mig tid att förstå vad du begär av mig.
Gör mig lycklig, du är hela mitt liv.
Var inte arg på mig länge åt gången och lås inte in mig som straff.
Du har ditt arbete, dina vänner, dina nöjen. Jag har bara dig.
Tala med mig fastän jag inte förstår orden. Jag blir glad över att höra din röst.
Kom ihåg att jag aldrig kan glömma hur du är mot mig.
Innan du slår mig, kom ihåg att mina tänder kan krossa din hand, men jag använder inte min styrka mot dig.
När du blir irriterad på mig för att du har mycket att göra så tänk på att jag kanske är sjuk, har ont i magen, är trött eller deppig.
Ta hand om mig när jag blir gammal, kom ihåg, du blir också gammal.
Var hos mig när jag har det svårt, allt blir lättare bara jag har dig.
Jag älskar Dig
Din hund.








Ett leende kostar så litet, men gör någon rik och varm. 
Det ger så oändligt mycket, men gör inte givaren arm. 
Det ges utan tvekan och möda, och utan en tanke på svar. 
Det varar ett ögonblick bara, men minnet finns länge kvar. 
Och när du en människa träffar för trött för att orka le, 
så låt henne värmas istället av leendet du kan ge! 
För ingen behöver en solglimt, en blick som är ljus och klar, 
så mycket som den som är ensam och ej har sitt leende kvar.



Du är solen i mitt mörker
Ljuspunkten i min tillvaro
Tankarna på dig ger livet mening
Tack för att DU finns och att du bryr dig om mig  
        
.............................................................................................................................................................
Sitter ibland lite sorgsen, ensam och tänker......någonstans finns någon annan som också tänker och önskar att allt vore annorlunda. En dag kanske våra vägar möts.


..............................................................................................................................................................

Livet utan någon är ganska tomt, ensamt och svårt.
Vi behöver alla kramar varje dag.
Puss Kram och kyss är ord som ofta användes på nätet.
Ord som man vill höra i verkligheten varje dag och som gör livet värt att leva.


..............................................................................................................................................................

Vill vara i en trygg famn, känna närhet, se in i någons ögon och inte bara titta på en dataskärm.
Orden puss o kram behöver då inte skrivas för då lever vi i vår verklighet.
..............................................................................................................................................................

När du kommer och tar mig i din famn så känns allt så underbart.
Jag känner mig glad och värdefull.
Allt känns då lätt och man glömmer svåra stunder.
Men hur känner du? Du säger inte ord som jag längtar få höra.
Vad betyder jag för dig?
...............................................................................................................................................................

Varför känns livet så svårt ibland?
Ensamheten och längtan känns ibland outhärdlig.
Saknaden av närhet, kramar och kyssar är så långt från mig just nu....Om allt ändå vore annorlunda....
Tänker någon på mig just nu? Kanske, kanske inte vad vet jag? Nej jag vet ingenting just nu.
Kanske det ringer i telefon snart eller någon ringer på dörren.....nej varför skulle någon göra det?
Saknar dig..........men vem är dig? Ja inte vet jag......
................................................................................................................................................................

En blick, ett leende och du kommer närmare.
Du tar mig i din famn och håller mig hårt och allt känns underbart.
Ring ring ring...........å dumma väckarklocka varför väckte du mig just nu.
Kunde jag inte få fortsätta sova och drömma lite till?
.................................................................................................................................................................

NÄRA DEJ ! 
Jag vill vara nära Dig utan att kväva Dig 
Jag vill ge Dig kärlek utan att ställa krav eller villkor 
Jag vill ge mig till Dig utan att ge upp mig 
Jag vill leva med Dig, jämte Dig utan att gå före,utan att sacka efter 
Jag vill vara Din människa på jorden 
.................................................................................................................................................................


Bokstäver blir till ord
Ord blir meningar, snart en hel bok
Känslor strömmar fram med tysta önskningar.
Varför är vi så tysta?
Måste allt vara så hemligtsfullt?
Varför vågar vi inte, det känns så dumt och fegt.
Varför frågar jag inte dig, så jag får dina svar.
Är jag kanske osäker och rädd












Låter du mig få vara ensam när jag behöver en stund för mig själv
DÅ ÄLSKAR JAG DIG
Tar du emot min ilska,ånger & förstår att den inte är riktad mot dig
DÅ ÄLSKAR JAG DIG
Ser du min själ bakom sorgsna ögon, bilringar & hängbröst
DÅ ÄLSKAR JAG DIG
Ser du dammet virvla & disken stapla sig & du diskar & dammsuger
DÅ ÄLSKAR JAG DIG
Låter du mig vara nära dig utan att vi älskar &
du förstår att jag ändå vill ha dig
DÅ ÄLSKAR JAG DIG
Låter du mig krama, tycka om & älska andra människor utan
att tro att jag ger dem något som tillhör dig
DÅ ÄLSKAR JAG DIG
Ser du min nakenhet utan att utnyttja den
DÅ ÄLSKAR JAG DIG
Om du känner tillit...om du vill ge & ta
DÅ ÄLSKAR JAG DIG
Känner du dig bestulen, då har jag nog redan GÅTT



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Mitt foto
Uppland, Sweden
Är förlovad och sambo. Jag har två söner födda 72 och 76 och jag har två barnbarn. Har hund och katt